Kan man tjene penge på en podcast?

Det er et spørgsmål jeg ofte får stillet både af mine klienter og nysgerrig sjæle. Svaret er ja, man kan sagtens tjene penge på sin podcast og i dette indlæg vil jeg komme ind på hvordan og give dig mine bedste råd til hvordan du tjener penge på din podcast.

Når det kommer til at tjene penge på sin podcast er der flere måder man kan tjene penge på. de 3 mest hyppige måder er sponsor, at sælge reklame spots samt indirekte salg/reklame.

  • Sponsor
    • Hvis du har en podcast omkring f.eks. cykelsport, vil det være en oplagt mulighed for, at få en sponser inde for cykel verdenen. Når man har en podcast omkring ét specifikt emne, hvor man ved at alle ens lyttere er interesseret i det specifikke emne, er det både nemmere at få en sponsor og gøre ens publikum glade på samme tid, hvilket er utroligt vigtig. Hvis du ved du har 6.000 faste lyttere der hver uge trofast lytter med når du interviewer professionelle cykelryttere om de vildeste cykelløb de har været i eller snakker om den nyeste teknologi inde for dæk til landevejen, ved du at du har 6.000 potentielle købere, og derved har du en stærk sag, når du tager fat i et cykelmærke og spørger om de ikke skal være med til at sponsorere din podcast.
  • reklame spots
    • hvis du lytter til flow radio er du vandt til, at der er tusindevis af reklamer i dit radio program og det er det reklame spots er. Hvis du ikke har en decideret niche og hvert afsnit går i en ny retning kan det være svært at få en sponsor med om bord, her kan reklame sports være noget for dig. Hvis vi tager udgangspunkt i den danske podcast komet der er Mørkeland, har de ikke en fast sponser, de har nemlig reklame sports. Når en af de 2 værter er færdig med at fortælle om deres uhyggelige historie der så ofte, handler om et monster, kommer der nogle gange en reklame for knor bearnaise, hvilket også er fair nok, men det passer måske ikke så godt til temaet af podcasten.
  • indirekte salg
    • Hvis du hverken har sponsor eller sælger reklame spots på din podcast, kan det være du alligevel kan tjene penge på podcasten. Hvis du f.eks. er personlig træner der snakker med dine klienter eller en har en webshop der sælger whisky, kan din podcast sagtens generere en omsætning til din virksomhed alligevel. Teorien er simpel og princippet er lige som personlige trænere på Instagram, Hvis du giver værdi til din målgruppe/kunder vil de vælge dig når de står og skal bruge en personlig træner eller information om whisky. Hvis man har besluttet sig for, at få hjælp til at tabe sig, vil man altid vælge den træner/vejleder man kender bedst eller er mest enige med, så derfor vil en person der har hørt din podcast om livsstilændring vælge dig i forhold til dine konkurrenter de ikke kan identificere sig lige så godt med og tadaa, du har nu lavet et indirekte salg.

Mine bedste råd

Find en Niche!

Hvis dit mål er at lave en podcast der skal tjene penge, så find en niche og helst en du går op i, så det er sjovt at lave og dit publikum kan fornemme på dig, at du går lige så meget op i emnet som dem. Hvis vi bruger eksemplet med cykelsport eller whisky, så vil de folk der går op i de ting automatisk komme til at lytte til din podcast. Det betyder at alle der lytter til din podcast har samme interesse og derved kan man række ud til virksomheder der arbejder med den niche og derved er grunden lagt for et godt samarbejde.

find en sponsor/samarbejdspartner der passer til dit publikum

Når du har et publikum og om det er niche eller ej, er det stadig vigtigt at vælge en partner med omhu. Hvis du f.eks. har en nyheds aktuel podcast der snakker om alt i øst og vest, er det stadig en god ide at vælge en sponser eller reklame spots der passer til din målgruppe, brug dine statistikker og følelser til at vurdere om dine partner passer til dit publikum, hvis du har brugt en masse tid og energi på at skabe et publikum, vil det værste du kunne gøre være, at sælge dem noget de ikke har brug for, ikke kan relatere til eller noget du bare har sagt ja til fordi du kunne tjene penge på det. Det vil gå ud over dit ry og dit publikum vil føle sig solgt og derved vil du miste lyttere.

opbyg et fællesskab

det er ikke nok bare at uploade dit podcast afsnit og så glemme alt om det, Brug dine sociale medier til at poste teasere og interagere med dit publikum, hvis dit publikum føler sig som en del af et fællesskab vil de være mere loyale og derved vil deres engagement i dit projekt stige, hvilket i sidste ende vil lede dig til bedre og mere attraktive aftaler med sponsor og samarbejdspartner.